"Ne legyen más farmered rajtam kívül!" "Aki szeret, követ!" (Jesus farmer reklámszlogenek - Magyar Hírlap 1998-10-24) A VILÁG LEGRÉGIBB LEVI'SE (Magyar Hírlap 1997-07-05) (MTI) Csütörtökön az érdeklődők a londoni Regent Street egyik kirakatában, páncélüveg alatt láthatták azt a Levi's 501-es farmert, amelyet a Levi's cég 25 ezer dollárért szerzett meg. Az egészben lévő, legrégebbi darabként számon tartott nadrág 1886 és 1902 között készülhetett. Az értékes ruhadarab valószínűleg egy cowboyé volt, mivel a bokánál levő varrás a nadrágon meglehetősen kikopott, ami állítólag a sarkantyúk helyét mutatja. HÉTMÉRFÖLDES NADRÁG (Magyar Hírlap 1998-05-23) Sokféle nézete van a történelemnek. Nadrágnézete is. A San Franciscóban született s máig is innen irányított világhódító "jeans" gyártásának története, e másfél százados legenda hatalmas dokumentumanyaga reprezentatív kiállításon volt látható New Yorkban. Néhány évvel ezelőtt a Times egy riportere történészektől és szociológusoktól azt kérdezte, mi a közös az amerikaiakban, s azt a választ kapta: a jeans. Azaz az a bizonyos, leginkább kék nadrág, amelyet az amerikai elnöktől a hajléktalanig, iskolásgyerektől a nagypapákig, bankigazgatótól a rocksztárig mindenki visel. A kiállítás fotói hívták fel a figyelmemet: ifjúságom legendája, az 1969-es Woodstock - amely Déry Tibort regényre ihlette, s a belőle készült első magyar musical, a "Képzelt riport egy amerikai rockfesztiválról" nálunk is nemzedéki szimbólummá tette - kéklik a farmernadrágoktól. Két évtizeddel később, 1989-ben, a berlini falnál készült fotókon is a sok száz fiatal, a történelmi újrakezdés "hadserege", s az egyenruhájuk ugyanaz a jeans. Kamaszéveink álma: az eredeti, a valódi, az igazi farmer. Az a bizonyos álomnadrág, amelyet a hatvanas években, Kelet-Európában nem megvettünk - hanem "megszereztünk". Amerikai csomagból, külföldet járt focistától, nagy pénzért kikönyörögtük, átcsempésztük a határon, először Bécsből, később "olaszból", az Ecserin vadásztunk, aztán "pult alól", később, ahogy mi lettünk a "legvidámabb barakk", titokban magunkkal vittük "valutaként" nálunk zordabb politikai éghajlatú tájakra. Moszkvában például ikont lehetett kapni érte... Volt, hogy tiltották, volt, hogy tűrték, volt, amikor politikai ellenvéleményt jelentett, a tagadás érzelmi élményét, a "fellazított" értelmiség kedvelt viselete lett, de a "város peremén" is hordták, volt, amikor kizavartak érte a tanteremből, s elhúztak miatta az egyetemi vizsgán, igaz művészek és modoros művészkék viselték, lezser fiatalok és lezsernek látszani akaró középkorúak, tüntetni lehetett vele, s közösséget találni, feltűnni és beleolvadni, hasonlítani és egyéniségként kiválni... S nem csak a világ keleti térfelén. Ez volt a párizsi diáklázadások uniformisa is, s szülőhelyén, Amerikában is kavart némi vihart. Az ötvenes években ugyan Kaliforniában már iskolába is illendő viseletként hirdették, de a cég szép számmal kapott dühös leveleket az ország konzervatívabb államaiból. Bőven akadtak Amerikában is, akik az ifjúság jó erkölcsének és magaviseletének nemkívánatos lazulását látták a jeans térhódításában. Voltak iskolák, amelyek "betiltották" a bűnös nadrágot, s voltak, akik lándzsát törtek mellette. A nadrág meg csak hétmérföldes léptekkel haladt világhódító útján... Egy 1957-es újságcikk szerint "az amerikai ifjúság 90 százaléka mindenhol minden alkalomra jeanst visel, kivéve az ágyban és a templomban... "Ne tessék hát mosolyogni, itt igenis történelmi gatyaszárakról van szó, amely másfél évszázados históriája során valamiféle titokzatos varázserővel és jelentéssel töltődött fel a világ egymástól távoleső sarkaiban. Világméretű jelenséggel állunk szemben, s persze világméretű üzlettel is, de kétségtelen, hogy nincs még egy, évszázadnál is hosszabb "sorssal" rendelkező ruhadarab, s nincs még egy viselet, amely ilyen erőteljes "üzenetközvetítőként" viselkedett volna... Ki gondolta volna? Levi Strauss biztosan nem, amikor a múlt század közepén, tizennyolc évesen, koldusszegényen, anyjával és két nővérével Bavariából New Yorkba érkezett, majd hamarosan az aranylázban forrongó San Franciscóban telepedett le, hogy próbára tegye a szerencséjét. Senki nem tudja pontosan, hogyan kezdett vegyesáruval kereskedni, hogyan tett szert első üzleti sikereire, mert az 1906-os nagy tűzvész eltüntette a nyomok nagy részét, de annyi bizonyos, hogy a század hetvenes éveiben már elnyűhetetlenül erős, szögecselt overallokat gyártott és adott el, főként aranyásóknak és bányászoknak. A textil alapanyag - a denim - eredetéről is egymásnak ellentmondó vélemények ismertek: vannak, akik a franciaországi Nimes-ből eredeztetik, ahol már a XVII. századtól ismerik, mások szerint genovai tengerészek viseltek hasonló anyagból készült nadrágot, midőn átszelték az óceánt, annyi bizonyos, hogy az erős vászonból készült overall s anyaga, a denim egészen a második világháborúig a nehéz fizikai munkát végzők, földművelők, az egyszerű emberek munkaruhája volt. Levi Strauss, s szabásza, Jacob David a múlt század 1873-as esztendejében megjelent a piacon egy mindent kibíró vászonnadrággal, 1886-ban egy nadrágot két irányba húzó-vonó lovakat ábrázoló bőrfoltot biggyesztett márkajegyként az oldalára, 1902-ben, halála évében még két hátsó zsebet "álmodott" hozzá, aztán unokaöccsére hagyta, s ettől kezdve lényegében a mai napig a családi vállalkozás irányítói szinte semmit sem változtattak az "ősnadrágon", amely meghódította Amerikát, de amelyet a második világháborúig nem viseltek az Egyesült Államok határain túl. Egy múlt századi ősnadrágra nemrégiben találtak rá szerencsés turisták egy elhagyott kaliforniai bányában: a cég huszonötezer dollárt fizetett érte, hogy most New York-ban bemutathassa annak a sok ezer látogatónak, aki a világ különböző pontjairól érkezik, különböző nyelveket beszél, de többségük - fogadni mernék rá - jeanst visel. A jeans elnevezés egyébként egészen a hatvanas évekig nem terjedt el, ellentétben az overallal, amely a harmincas években kezdett strapabíró viseletből mítosszá válni - elsősorban a westernfilmek hatására. Ekkor kezd rátapadni a minden textilkikészítő szernél hatásosabb "fénybevonat": a független, bátor és szabad életforma ragyogása. Nagy amerikai színészek sora működik közre a mítosz formálásában. John Wayne, Gary Cooper és mások. Általuk a legenda, az "image", előbb érkezik Európába, mint az overall, a maga fizikai valóságában. A híres amerikai nadrág nagy számban csak a partraszállással jelenik meg az európai kontinensen, s Japánba is kissé "vérrel átitatva" jut, az amerikai katonák hátizsákjaiban lapulva. Ugyanezen idő alatt az otthon maradt feleségek nemcsak a férfiak helyére állnak a munkahelyeken, de megbarátkoznak ők is az erős, kék vászonnadrággal. Olyan jól érzik magukat benne, hogy a háború utáni Amerika gazdagodó, optimizmust sugárzó légkörében sem bújnak ki belőle, így a kertvárosok népviselete lesz, egyre inkább szabadidőruhává válik, amiben jól öltözött az egész család, s pontosan úgy fest, mint azok, akiknek vastagabb a pénztárcája. Aztán jönnek a szülők életformája ellen lázadó fiatalok, a "szelíd motorosok", furcsa mód ők is jeansben száguldoznak - Marlon Brando és Marilyn Monroo farmerben szexis -, a virággyerekek felcifrázzák, de szabadnak érzik magukat benne. Nem háborúzni, hanem szeretni akarnak - farmerben. Felfedezik, hogy egyéniséget fejez ki, miközben minden kommunában ezt viselik. 1973-ban országos pályázatot írnak ki a farmerek dekorálására, s a "hippifarmerek" elárasztják Párizs és London utcáit is, csodálattal vegyes riadalmat keltenek a polgárszívekben, de aztán a polgárok is belebújnak hétvégeken. Kennedy elnök is hordja, s utána minden amerikai elnök, mert népszerűséget hoz, a polgárjogi harcosok fekete-fehér testvériséget lelnek benne, s így tovább, megállíthatatlanul. Egészen a máig eladott kétbillió ötszázmilliomodik darabig. Végül is mi sikerének titka? Talán, hogy nem akar másnak látszani, mint ami? Nem vág fel, nem akar többnek, fontosabbnak tűnni? Egyszerű, valódi és valahogy mindnyájunkra szabott. A század demokratikus álma két nadrágszárban testet öltve? A szabadság, egyenlőség, testvériség egyenruhája, amit annyiszor és annyian megtapostak? Miért vágyódtunk rá olyan nagyon Budapesten, Prágában, Varsóban és Moszkvában? Persze ideig-óráig áhítoztunk mi nejloningre is, meg orkánkabátra, de hamar rájöttünk, hogy anyagnál nem jobb a műanyag... De a jeans - túlélt mindent. Még a rendszerváltást is. Noha nincs már berlini fal, nincs vasfüggöny, s a kulturális forradalom Mao- egyenruhái után a kínaiak is régóta beengedik a "veszélyes" nadrágot, mi meg akkor veszünk igazi Levi Strausst, amikor telik rá. Igen, minden megváltozott, csak a jeans olyan, mint azelőtt: elnyűhetetlen s otthonos. S ebben az örökké változó, kiszámíthatatlan és sebezhetővé vált világban kívánhatunk-e ennél többet? Szántó Erika EGY NEM FAKULÓ SZIMBÓLUM (Délvilág 1998-05-23) MTI Panoráma - "Bárcsak én találtam volna fel a jeanst" - panaszkodott keservesen Yves Saint-Laurent. És miközben a párizsi divatcézár kreációi négy évtizedes múltra tekinthetnek vissza, addig az indigókék gyapotkülönlegesség éppen háromszor annyi idős: 125 éve "találták fel" a jeansnek nevezett nadrágot. Ami annak idején aranyásók és állattenyésztők ruhadarabja volt, az mára az amerikai kultúra szimbóluma, valóságos ikon lett és még mindig nem kopott ki a divatból, sőt, nimbusza még csak meg sem fakult... Kezdődött az egész a varratokkal. Levi Strauss, aki mint gyermek vándorolt ki szüleivel a bajorországi Buttenheimből Amerikába, San Franciscóban textíliákat adott el szerencsevadász aranyásóknak. 1873. május 20-án szabadalmaztatta egy kuncsaftjának elgondolását: varratokkal erősítette meg a nadrágzsebek szegleteit. Megszületett a jeans! "Semmi nem kelt olyan elhanyagolt benyomást, mint amikor egy munkás zsebei szakadtak" - helyeselt a jeans megjelenésére egy helyi lap. Később nevezték el a ruhadarabot "Levi's"-nek, az időközben elhunyt Strauss emlékére, akit a munkásai csak keresztnevén szólítottak. Az egykor kis vállalkozás ma 30 ezer embert foglalkoztat világszerte és tavaly 6,9 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított le. 1873 óta a világ sokat változott, a jeans ellenben alig. Már az első daraboknak is volt farzsebe, órazsebe és gombokat is varrtak rá nadrágtartó viseléséhez. A farzseb varratait 1937-ben lágyítani kellett, mert számos vevő arra panaszkodott, hogy a varrat karcolja a nyerget vagy a széket. Tulajdonképpen csak annyit változott a jeans, hogy ma nadrágtartó helyett övvel viselik, és második farzseb is került rá. "Ma már több színben is készítik és eltérő szabással, de az alapminta nem változott 125 év alatt" - nyilatkozta Lynn Downiw, a Levi's "történésze". Amióta a jeans leszállt a nyeregből és szalonképes lett, mások is részesülni akarnak a sikerből. Az örökösök vetélytársainak kínálata az olcsó utánzatoktól egészen a méregdrága divatházak által készített "klasszikus" jeansekig terjed. A kék színű nadrág immár kultusz lett és óriási reklámmal népszerűsítik. Élenjár ezen a téren a filmipar - Batman és Forrest Gump is viselte. Nem egy filmsztár - mint például Kiefer Sutherland és Bruce Willis - kezdte karrierjét mint jeanst reklámozó modell. Találó reklámmal emlékeznek meg a 125. évfordulóról Amerikában: "Calvin wore them" (Calvin viselte) - mármint Calvin Klein - olvasható az országszerte látható plakátokon. A jeans sikerének titka különben az is, hogy szorosan kötődik a soha nem fakuló álomhoz: a cowboyok és az amerikai vadnyugat világához. SZÁZHUSZONÖT ÉVE HORDJUK A FARMERT (Blikk 1998-05-25) Ugyanaz a nadrág minden alkalomra NEW YORK - "Bárcsak én találtam volna fel a farmert" - mondta egyszer Yves Saint-Laurent. Míg a párizsi divatmogul csodái négy évtizedes múltra tekintenek vissza, addig a kék gyapotkülönlegességből készült nadrág, a farmer pontosan háromszor olyan idős. A nevezetes darabot már 125 éve hordják az emberek. Az egész a varrattal kezdődött. Levi Strauss, egy bajor bevándorló San Franciscóban ruhákat adott el az aranyásóknak. Majd gondolt egyet, és 1873. május 20-án szabadalmaztatta egy kuncsaftjának ötletét: varratokkal erősítette meg a nadrágzsebek szegleteit. Megszületett a jeans! Csak később nevezték el Levisnek, az időközben elhunyt Strauss emlékére. A világ azóta nagyot változott, a jeans ellenben alig. Az első daraboknak is volt farzsebe, órazsebe és gombokat is varrtak rá nadrágtartó viseléséhez. A különbség a mai és a régi jeans között az, hogy ma nadrágtartó helyett övvel viselik, és került rá egy második farzseb is. Ami a múlt században állattenyésztők és aranyásók ruhadarabja volt, az mára az amerikai kultúra sajátos szimbóluma lett, valóságos ikon, amely még mindig nem kopott ki a divatból, sőt nimbusza még csak meg sem fakult. Köszönhető ez a hatásos reklámokban is. Több filmsztár - mint például Kiefer Sutherland és Bruce Willis - kezdte farmerreklámban a karrierjét. Hogy mi a siker titka? Az, hogy használati értékei mellett szorosan kötődik a soha nem fakuló álomhoz: a cowboyok és az amerikai vadnyugat világához. Sz. Cs. ELÁRVEREZIK AZ ŐS-LEVI'ST (Blikk 2001-05-17) RENO - Sárba ágyazódva, Nevada egyik bányászvároskájában bukkantak arra a Levi Strauss cég által gyártott nadrágra, amelyet most elárvereznek az interneten. A farmert a történészek 1880-85 közöttire datálják, kikiáltási ára 25 ezer dollár lesz. FARMERNADRÁG, MINEK NEVEZZELEK? (http://www.divat.hu 2001-11-15) Magyarul farmer, a világ más táján azonban szigorúan denim vagy jeans. Mindkét elnevezés egy-egy textiljeiről híressé vált város nevét rejti, azokból az ipari forradalom előtti időkből, amikor a jóféle szövött termékeket még készítésük helye fémjelezte. A fehér felvetőszálon festett vetülékkel, sávolykötésben szövött vásznakat a franciaországi Nines és az olasz Genove takácsai készítették olyan minőségben, hogy városuk neve (igaz, azóta jócskán módosult formákban) anyagaik nevében is fennmaradt. A denim szó eredete: Serge de Nimes (ejtsd: szerzs de nim), azaz Nimes városából való sávoly. Az eredetileg kenderből, s még jóval a Mr. Levi ideje előtt vitorlavászon céljára nagy mennyiségben szőtt jeans a franciásan Génes-nek írt és zsénsnek, később dzsénsnek ejtett olasz város, Genova nevét rejti - ezzel azt is sejtetve, hogy a legeslegamerikaibb textília gyökerei európai eredetűek. FARMER - AZ ÖRÖK MEGÚJULÓ (Magyar Hírlap 2002-03-23) Talán feltalálója, Levi Strauss sem gondolta volna, amikor 1847-ben néhány vég kék vitorlavászonnal akarta üzletét beindítani, hogy a farmer generációk jelképe, a szabadság szimbóluma lesz. Szerencsére üzleti számításai nem váltak be: az aranyásóknak nem ponyvára, hanem erős, strapabíró nadrágra volt szükségük: így lett vitorlavászonból munkanadrág. Kis idő múlva már csak "Levis"-nek, majd amikor az árukészlet elfogyott, és a dél-franciaországi Nimes-ből szerezték be a kék pamutanyagot, nimes-inek, később Denimnek, legvégül Blue Denimnek hívtak. A nadrágok népszerűsége egyre nőtt, de zsebvarrásaik az aranyásók kőzetmintáinak súlya alatt leszakadtak. Innen jött az ötlet, hogy a veszélyeztetett helyeket rézszögekkel erősítsék meg. Minden siker ellenére a blue jeans Európában a század közepéig ismeretlen maradt. Először a szövetséges csapatok 1944-es normandiai partraszállásával tűnik fel a kontinensen, majd az amerikai filmek népszerűsítik. Az ötvenes években már az egész világot elönti a farmerláz. Beindulnak a reklámkampányok, és a nagy üzleti lehetőségek reményében több cég is megjelenik a piacon. A nagy európai áttörés éve 1980. A klasszikus ősforma alapelemei - csípőben szűk szabás, derékpánt, dupla varrás - mellett a variációknak se szeri, se száma. A jeans beilleszkedett az aktuális ruházati stílus trendjébe. Ez az új nadrágtípus klassztus elemekből és modern stílusjegyektől tevődik össze. Már nemcsak nadrágok, hanem dzsekik, mellények, szoknyák, sőt melltartók, cipők és táskák is készülnek belőle. Az eredeti Denim-anyag mellett feltűnik a flatnek nevezett sima és fényes felület, valamint a bordázott kordanyag is. A kifakult-vagy kőmosott anyag különleges készítési eljárás eredménye. Ennek során a nadrág olyan külsőt kap, mintha már használták volna. Örök darab, mégis évről évre megújul. A szezonális divatőrületeknek megfelelően hol csípőrre toljuk, hol övet teszünk rá, vagy levágjuk térdig, de akár rojtokkal, gyöngyökkel is díszíthetjük. Évente változó külsejével folytonos megélhetést biztosít a tervezőknék, kereskedőknek, és persze vásárolnivalót a divat hűséges követőinek; a farmer szerelmeseinek. LM SUGÁRZÁS ELLEN VÉD A FARMER (Blikk 2002-09-14) BRÜSSZEL - A patinás Levi Strauss cég jövő tavasszal piacra dobja sugárbiztos farmerkollekcióját - jelentette a Reuters hírógynökség. A farmer zsebét védőréteggel vonják majd be. Az új farmerek Icon S-Fit néven kerülnek a boltokba. A hír hallatán a mobilgyártó cégek azzal vádolják az amerikai farmergyártót, hogy haszonszerzés céljából pánikot akar kelteni a mobiltelefonálók népes táborában. - Mi egyáltalán nem akarunk hasznot húzni a fogyasztók félelméből. A felméréseink azt bizonyították, erre a termékre igény van. Ebben a vitában egyelőre senkinek nem lehet igaza, mivel még egy kísérlet sem bizonyította hitelt érdemlően, hogy a mobil sugárzása rákot okoz, és az ellenkezőjét sem - védekezett a Levi Strauss európai kommunikációs igazgatója, Cedric Jungpeter. hg