NEHÉZ KERESZTEK (HVG 2000-11-30) A nácizmus mint vallás? Sokan keresik a választ: hogyan létezhetnek Németországban - a történelmi tapasztalatok, az oktatás és a törvényi szabályozás ellenére - még mindig neonáci csoportok, amelyek működését hatóságilag kell betiltani. A "soha többé nácizmust" gondolat jegyében való politizáláshoz mindenesetre a Hitler és mozgalma mögött álló, illetve azt ideológiai munícióval ellátó szellemi erőknek a megértésére is szükség volna. A nácizmuskutatás egyik vonulata úgy látja, hogy a nemzetiszocialisták ideológiája egyfajta vallásként is értelmezhető, amely szorosan kötődik okkult hagyományokhoz, illetve titkos társaságokhoz. A kalózzászlókról is ismert Skull and Bones (Koponya és Csontok) szimbólum egy hasonló nevű nemzetközi társaság jelképe. Az e néven először a múlt század első harmadában említett, ám történetét egészen a középkori templomos lovagokig visszavezető titkos társaságot az eredetileg a szabadkőművességből Megvilágosult Szabadkőművesség (Illuminated Masonry) néven kivált illuminátusok vallási közösségéhez sorolják. Mint a Washington Dateline című magazinból kiderül, a Yale egyetemen 1833-ban alapított Skull and Bones egyik jeles tagja, az 1917-ben republikánus szenátorságig vivő Prescott S. Bush egyike volt azoknak az amerikai üzletembereknek, akik a húszas években anyagi támogatást nyújtottak a szintén az illuminátusok irányzatához sorolt német Thule társaságnak. A ma már jobbára csak a történészek által emlegetett titkos társaság működése a maga idejében korántsem volt hatástalan. Vezetőjének, Dietrich Eckartnak ajánlotta Hitler Mein Kampf című művét, az pedig a halálos ágyán állítólag azt mondta, Hitler végzi majd be mindazt, amit ő kigondolt. A "csontos-koponyás" amerikaiak azóta nyilván sok mindent átértékeltek, szervezetük azonban ma is létezik. Olyannyira, hogy a társaság 1948-ban tagjává fogadta az említett Prescott Bush fiát, George Busht, a későbbi elnököt, 1968-ban pedig az ő fiát, a most elnökjelöltként kampányoló George W. Busht, az unokát is. A lényeg persze nem ez, hanem azok az ideológiai hasonlóságok, amelyek az amerikai és a német társaságot közel vitték egymáshoz. A századfordulón az elsősorban Németországban és Ausztriában aktív "okkult ébredés" vezéralakjai - olyan társaságokban, mint a Thule vagy a talán még annál is titkosabb Vril társaság - új isteni küldöttet, messiást vártak. Sokan közülük azt vallották, a germánok elődei istenek voltak, és erősen hitték, hogy ez az isteni faj újra létre is hozható. Hiszen - mondották - a zsidók és a keresztények Istene, mint Nietzsche is fogalmazott, halott. Ez az eszme - sok más, a vesztes háború utáni kilátástalanságban született, nem kifejezetten racionális gondolathoz hasonlóan - elfogadhatónak tűnt sok, a háborús vereséget és a megalázónak érzett békét másképpen feldolgozni nem tudó német számára. Az ezt felismerő nemzetiszocialista mozgalom minden más politikai vagy vallási irányzatnál rövidebb idő alatt szállította a szellemi fájdalomcsillapítót, és ezzel állított maga mögé tömegeket. Így, bár maga a nemzetiszocialista eszmerendszer hivatalosan csak mintegy huszonöt évig - 1920-tól 1945-ig - élt Európa történelmében, gyökerei mélyebbek, mint korábban feltételezték - állítják a téma kutatói. Egy részük - ma már történelmi távlatból - egyre gyakrabban hangoztatja, hogy a náci ideológia inkább vallási, mint politikai természetű. Hitler, emlékeztetnek rá, nemegyszer hasonlította magát Jézushoz, és Németországot - a bibliai Jelenések könyve alapján - mint ezeréves birodalmat emlegette. Ez - a fentiek értelmében - azért jött volna el, hogy a káoszba süllyedt emberiséget a felsőbbrendű germán faj vezesse az igazságra. Alfred Rosenberg, a nácizmus filozófusa egyenesen nemzeti vallással szerette volna felváltani az addigi keresztény életfelfogást. Klaus Vondung német történész a hatvanas években megpróbálta párhuzamba állítani a keresztény istentiszteleteket a nácik ünnepeivel, s megállapította: majdnem mindegyik szertartási eseménynek vagy jelképnek megvolt a maga náci megfelelője. Az orgona szerepét a náciknál a harsona töltötte be, az imát a kórusban skandált jelszavak, a Szentírást a Führer írásai - jelesül a "szent könyvként" kezelt, inkább diktált, mint írt, tehát prédikációszerű Mein Kampf -, a papot a pártvezető, és így tovább. Egészen odáig, hogy a háromszoros "Ámen"-t a náci protokoll háromszoros "Sieg Heil!" formájában "honosította". Hitler, aki pályafutása során újra meg újra Jézushoz hasonlította magát, ilyenkor természetesen nem a zsidó Messiásra gondolt. A nácik szerint Jézus nem volt zsidó, sem pedig isteni származású, hanem egy közel-keleti, de nem zsidó asszony és egy római katona kapcsolatának "gyümölcse". A Mein Kampf szerzője büszkén hangoztatta, hogy Krisztus munkáját folytatja, illetve hogy mindketten harmincéves korukban kezdték meg "szolgálatukat". A náci hitrendszer mindazonáltal - bár külsőségeiben a keresztény hitgyakorlathoz szoktatottak számára ismerős szertartási elemekkel operált - tartalmát illetően már csak az említett Thule-féle előzmények okán is igen eklektikus volt. A náci vezetőket az ősgermán mítoszoknak elsősorban a Richard Wagner zenedrámáiban megjelent feldolgozása lelkesítette. Heinrich Himmlerre, az SS birodalmi vezetőjére például - a Niebelung-mondakört megelőzve - különösen az Arthur királyról és a kerekasztal lovagjairól szóló Grál-mondakört feldolgozó Parszifál volt hatással: meg volt róla győződve, hogy a szent kehely (a Grál) birtoklása hozzásegítené Németországot a világuralomhoz. Ezt a mítoszt követte a gyakorlatban is: Arthur tizenkét lovagjához - és Jézus tizenkét apostolához - hasonlóan Himmler is tizenkét SS-Obergruppenführert (tábornokot) nevezett ki a szervezet irányítóinak. Ezt olyan komolyan vették, hogy csak akkor neveztek ki új tábornokot, ha közülük valaki meghalt, mert a tizenkettes létszámnak mindig csorbítatlannak kellett lennie. Himmler arról is meg volt győződve, hogy a német nép az egykori Atlantisz felsőbbrendű fajának közvetlen leszármazottja. Elképzelése szerint Atlantisz ősi kultúrája a "vril" nyelvet beszélte - arról nevezték el a már említett Vril társaságot is. Akadtak azonban ebben Himmlernek vitapartnerei is, akiknek hite szerint e "felsőbbrendű atlantiszi fajnál" volt egy még "germánabb" is: a thulei. Thule, a Thule társaság névadója a nácik által felkapott hitrege szerint Atlantiszhoz hasonlóan egy elsüllyedt sziget volt valahol az északi tengereken. Thule szigetével azonban nem általában a Nyugat, hanem kifejezetten az ősi "germánság" kultúrája süllyedt volna el. Hasonlóan keveredtek a szertartáselemek is: az SS-tisztek, Arthur király lovagjaihoz hasonlóan, ugyancsak kör alakú asztalnál szerettek helyet foglalni. A felvonulásokról készült fotók és filmfelvételek tanúsága szerint a nagy elődök vélt ruháiba és páncélzatába öltözöttek számos ismert okkultista jelképet hordoztak. Az első számú náci jelkép azonban a szvasztika, vagyis a horogkereszt volt. Ez kezdetben lehetett dextrogirát, vagyis jobbra "forgó", és az ellentétes irányú szinisztrogirát is. Hagyományosan ez utóbbi jelentette a Jót, a dextrogirát pedig a Rosszat. A Hitler által alapított Német Nemzetiszocialista Munkáspárt (NSDAP) kezdetben a Jót jelképező szvasztikát tekintette jelképének. Ezt azonban Hitler utóbb a "gonosz", dextrogirát horogkeresztre cserélte - hívja fel a figyelmet Joseph J. Carr Megtört kereszt - Hitler és az okkultizmus című könyvében. Az amerikai történész arra is rámutat, hogy a Führer ezt tudatosan tette, vagyis a két eredetileg semleges - indiai eredetű - szimbólumból tudatosan választotta a gonosz jelentésűt. Egri István, Gerlóczy Ferenc