A FORMA-1 VILÁGBAJNOKAI (Blikk 2000-03-24) (CKM 2000/04) ======================= PILÓTÁK 1950 Giuseppe Farina (olasz, Alfa Romeo) 1951 Juan Manuel Fangio (argentin, Alfa Romeo) 1952 Alberto Ascari (olasz, Ferrari) 1953 Alberto Ascari (olasz, Ferrari) 1954 Juan Manuel Fangio (argentin, Maserati, Mercedes) 1955 Juan Manuel Fangio (argentin, Mercedes) 1956 Juan Manuel Fangio (argentin, Lancia-Ferrari) 1957 Juan Manuel Fangio (argentin, Maserati) 1958 Mike Hawthorn (angol, Ferrari) 1959 Jack Brabham (ausztrál, Cooper Climax) 1960 Jack Brabham (ausztrál, Cooper Climax) 1961 Phil Hill (amerikai, Ferrari) 1962 Graham Hill (brit, BRM) 1963 Jim Clark (skót, Lotus Climax) 1964 John Surtees (brit, Ferrari) 1965 Jim Clark (brit, Lotus Climax) 1966 Jack Brabham (ausztrál, Brabham Repco) 1967 Denis Hulme (új-zélandi, Brabham Repco) 1968 Graham Hill (angol, Lotus-Ford) 1969 Jackie Stewart (skót, Matra-Ford) 1970 Jochen Rindt (osztrák, Lotus-Ford) 1971 Jackie Stewart (skót, Tyrrell-Ford) 1972 Emerson Fittipaldi (brazil, Lotus-Ford) 1973 Jackie Stewart (skót, Tyrrell-Ford) 1974 Emerson Fittipaldi (brazil, McLaren-Ford) 1975 Niki Lauda (osztrák, Ferrari) 1976 James Hunt (angol, McLaren-Ford) 1977 Niki Lauda (osztrák, Ferrari) 1978 Mario Andretti (amerikai, Lotus-Ford) 1979 Jody Schekter (dél-afrikai, Ferrari) 1980 Alan Jones (ausztrál, Williams-Ford) 1981 Nelson Piquet (brazil, Brabham-Ford) 1982 Keke Rosberg (finn, Williams-Ford) 1983 Nelson Piquet (brazil, Brabham-BMW) 1984 Niki Lauda (osztrák, McLaren-Porsche) 1985 Alain Prost (francia, McLaren-Porsche) 1986 Alain Prost (francia, McLaren-Porsche) 1987 Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda) 1988 Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1989 Alain Prost (francia, McLaren-Honda) 1990 Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1991 Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1992 Nigel Mansell (brit, Williams-Renault) 1993 Alain Prost (francia, Williams-Renault) 1994 Michael Schumacher (német, Benetton-Ford) 1995 Michael Schumacher (német, Benetton-Ford) 1996 Damon Hill (angol, Williams-Renault) 1997 Jacques Villeneuve (kanadai, Williams-Renault) 1998 Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 1999 Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 2000 Michael Schumacher (német, Ferrari) 2001 Michael Schumacher (német, Ferrari) 2002 Michael Schumacher (német, Ferrari) KONSTRUKTŐRÖK 1958 Vanwall 1959 Cooper 1960 Cooper 1961 Ferrari 1962 BRM 1963 Lotus 1964 Ferrari 1965 Lotus 1966 Brabham 1967 Brabham 1968 Lotus 1969 Matra 1970 Lotus 1971 Tyrell 1972 Lotus 1973 Lotus 1974 McLaren 1975 Ferrari 1976 Ferrari 1977 Ferrari 1978 Lotus 1979 Ferrari 1980 Williams 1981 Williams 1982 Ferrari 1983 Ferrari 1984 McLaren 1985 McLaren 1986 Williams 1987 Williams 1988 McLaren 1989 McLaren 1990 McLaren 1991 McLaren 1992 Williams 1993 Williams 1994 Williams 1995 Benetton 1996 Williams 1997 Williams 1998 McLaren 1999 Ferrari 2000 Ferrari 2001 Ferrari 2002 Ferrari HUNGARORING =========== A MAGYAR NAGYDÍJ (HUNGARORING) DOBOGÓSAI 1986. 1. Nelson Piquet (Williams-Honda) 2. Ayrton Senna (Lotus-Renault) 3. Nigel Mansell (Williams-Honda) 1987. 1. Nelson Piquet (Williams-Honda) 2. Ayrton Senna (Lotus-Honda) 3. Alain Prost (McLaren-Porsche) 1988. 1. Ayrton Senna (McLaren-Honda) 2. Alain Prost (McLaren-Honda) 3. Tierry Boutsen (Benetton-Ford) 1989. 1. Nigel Mansell (Ferrari) 2. Ayrton Senna (McLaren-Honda) 3. Thierry Boutsen (Williams-Renault) 1990. 1. Thierry Boutsen (Williams-Renault) 2. Ayrton Senna (McLaren-Honda) 3. Nelson Piquet (Benetton-Ford) 1991. 1. Ayrton Senna (McLaren-Honda) 2. Nigel Mansell (Williams-Renault) 3. Riccardo Patrese (Williams-Renault) 1992. 1. Ayrton Senna (McLaren-Honda) 2. Nigel Mansell (Williams-Renault) 3. Gerhard Berger (McLaren-Honda) 1993. 1. Damon Hill (Williams-Renault) 2. Riccardo Patrese (Benetton-Ford) 3. Gerhard Berger (Ferrari) 1994. 1. Michael Schumacher (Benetton-Ford) 2. Damon Hill (Williams-Renault) 3. Jos Verstappen (Benetton-Ford) 1995. 1. Damon Hill (Williams-Renault) 2. David Coulthard (Williams-Renault) 3. Gerhard Berger (Ferrari) 1996. 1. Jacques Villeneuve (Williams-Renault) 2. Damon Hill (Williams-Renault) 3. Jean Alesi (Benetton-Ford) 1997. 1. Jacques Villeneuve (Williams-Renault) 2. Damon Hill (Arrows-Yamaha) 3. Johnny Herbert (Sauber-Petronas) 1998. 1. Michael Schumacher (Ferrari) 2. David Coulthard (McLaren-Mercedes) 3. Jacques Villeneuve (Williams-Mécachrome) 1999. 1. Mika Häkkinen (West-McLaren-Mercedes) 2. David Coulthard (West-McLaren-Mercedes) 3. Eddie Irvine (Ferrari) 2000. 1. Mika Häkkinen (West-McLaren-Mercedes) 2. Michael Schumacher (Ferrari) 3. David Coulthard (West-McLaren-Mercedes) 2001. 1. Michael Schumacher (Ferrari) 2. Rubens Barrichello (Ferrari) 3. David Coulthard (McLaren-Mercedes) 2002. 1. Rubens Barrichello (Ferrari) 2. Michael Schumacher (Ferrari) 3. Ralf Schumacher (Williams-BMW) A HUNGARORING - SZÁMOKBAN (Autósélet 1999/8) Volt egyszer, valamikor nagyon-nagyon régen, az idők kezdetén - hogy precízek legyünk 1986-ban, amikor felavatták - egy 4013,786 méter hosszú Hungaroringünk. Időnként kicsit átalakították, itt-ott átvágták egy-egy kanyarját, s amikor 1999 áprilisában újramérték, már csak 3973,308 méteres volt. Ha azt hiszik, hogy ennyi a Nemzetközi Autósport Szövetség (FIA) által elfogadott hossza a pályának, akkor tévednek, mert a "hagyományok" miatt 3792 méteresnek tartják, s eszerint is számolják a Magyar Nagydíj távját. További érdekességek a legnagyobb emelkedő 6,4% a legnagyobb lejtő 6,7% a legnagyobb ívsugár 400 m a legkisebb ívsugár 20 m a célegyenes teljes hossza 700 m a legnagyobb pályaszélesség 15 m a legkisebb pályaszélesség 10 m a versenypálya relatív szintkülönbsége 36 m A HUNGARORING SZÁMOKBAN (Blikk 2002-08-16) Az első verseny: 1986. augusztus 10. Pálya hossza: 3982 méter Az elérhető legnagyobb sebesség: 320 km/h A verseny távja: 77 kör (306,065 km) A legjobb kör: Mika Häkkinen (West-McLaren-Mercedes, 2001) 1.16.723 perc Legjobb pole pozíció: Michael Schumacher (Ferrari, 2001) 1.14.059 MINDENHONNAN BELÁTHATÓ A lapos tányér: ötvenhektáros lelátó veszi körbe, így a pálya nyolcvan százaléka belátható. A legkisebb ívsugár húsz, a legnagyobb négyszáz méter. A célegyenes teljes hossza 700 méter, a pálya szélessége 15, máshol 11 méter. A burkolat szerkezete: húsz centiméter vastag kavicságyazaton és húsz centiméter vastag sovány betonlapon háromrétegű, egyenként öt centiméter vastag aszfalt. A versenypálya legalacsonyabban és legmagasabban fekvő pontja között a relatív szintkülönbség 36 méter. A legnagyobb emelkedő 6,4 százalékos, míg a legnagyobb esés eléri a 6,7 százalékot. GYŐZTESEK A HUNGARORINGEN (Playboy 2000/08) év versenyző (rajtszám) autó rajtkocka lk* vb** ------------------------------------------------------------------------------- 1986 Nelson Piquet (6) Williams-Renault 2 1 2 (Prost) 1987 Nelson Piquet (6) Williams-Hunda 3 1 1 1988 Ayrton Senna (12) McLaren-Honda 1 2 1 1989 Nigel Mansell (27) Ferrari 12 1 4 (Prost) 1990 Thierry Boutsen (5) Williams-Renault 1 10 6 (Senna) 1991 Ayrton Senna (1) McLaren-Honda 1 2 1 1992 Ayrton Senna (1) McLaren-Honda 3 3 4 (Mansell) 1993 Damon Hill (0) Williams-Renault 2 2 3 (Prost) 1994 Michael Schumacher (5) Benetton-Ford 1 1 1 1995 Damon Hill (5) Williams-Renault 1 1 2 (Schumacher) 1996 Jacques Villeneuve (6) Williams-Renault 3 2 2 (Hill) 1997 Jacques Villeneuve (3) Williams-Renault 2 2 1 1998 Michael Schumacher (3) Ferrari 3 1 2 (Häkkinen) 1999 Mika Häkkinen (1) West-McLaren-Mercedes 1 2 1 2000 Mika Häkkinen (1) West-McLaren-Mercedes 3 2 (Schumacher) 2001 Michael Schumacher Ferrari 1 1 2002 Rubens Barrichello Ferrari 1 (Schumacher) *lk = leggyorsabb kör (helyezés) **vb = abban az évben hanyadik lett a világbajnokságban (ha nem ő nyert, akkor ki lett a világbajnok) GYŐZELMEK A NEMZETISÉGEK ALAPJÁN (Blikk 2000-08-11) 5 brazil 3 brit 2 kanadai 3 német 1 belga 2 finn Damon Hill nevéhez fűződik a Forma-1 utolsó Grand Slamje, amit ráadásul a Hungaroringen ért el, 1995-ben. Ez annyit tesz, hogy a pilóta az adott futamon az első rajtkockából indul, végig az első helyen áll, és övé a leggyorsabb kör is. A száguldó cirkusz eddigi történetében 43 ilyen bravúrt jegyeztek fel, a Magyar Nagydíj históriájában viszont ezt az egy Grand Slamet tartják számon. A HAZAI FUTAMOK TÖRTÉNETE (Nemzeti sport 2000-08-11) Az első tizennégy Magyar Nagydíj edzéselsői, győztesei, pontszerzői és egyéb hősei 1. Magyar Nagydíj Időpont: 1986. augusztus 10. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 76 kör, 305,064 km Indult a futamon: 26, nem kvalifikálta magát: - Pole pozíció: Senna (brazil, Lotus) 1:29.450 (161,547 km/ó) Győztes: Piquet (brazil, Williams) 2:00:34.508 (151,804 km/ó) További pontszerzők: 2. Senna (brazil, Lotus) 17,673 mp h., 3. Mansell (brit, Williams) 1 kör h., 4. Johansson (svéd, Ferrari) 1 kör h., 5. Dumfries (brit, Lotus) 2 kör h., 6. Brundle (brit, Tyrrell) 2 kör h. Leggyorsabb kör: Piquet (brazil, Williams) 1:31.001 (158,794 km/ó) Célba ért: 10, feladta: 16 pilóta 2. Magyar Nagydíj Időpont: 1987. augusztus 7. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 76 kör, 305,064 km Indult a futamon: 26, nem kvalifikálta magát: - Pole pozíció: Mansell (brit, Williams) 1:28.047 (164,121 km/ó) Győztes: Piquet (brazil, Williams) 1:59:26.793 (153,239 km/ó) További pontszerzők: 2. Senna (brazil, Lotus) 37.727 mp h., 3. Prost (francia, McLaren) 1:27.456 p h., 4. Boutsen (belga, Benetton) 1 kör h., 5. Patrese (olasz, Braham) 1 kör h., 6. Warwick (brit, Arrows) 2 kör h. Leggyorsabb kör: Piquet (brazil, Williams) 1:30.149 (160,295 km/ó) Célba ért: 14, feladta: 12 pilóta 3. Magyar Nagydíj Időpont: 1988. augusztus 7. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 76 kör, 305.064 km Indult a futamon: 26, nem kvalifikálta magát: 4 Pole pozíció: Senna (brazil, McLaren) 1:27.635 (164.893 km/ó) Győztes: Senna (brazil, McLaren) 1:57:47.081 (155.401 km/ó) További pontszerzők: 2. Prost (francia, McLaren) 0.529 mp h., 3. Boutsen (belga, Benetton) 31.410 mp h., 4. Berger (osztrák, Ferrari) 1:28.670 p h., 5. Gugelmin (brazil, March) 1 kör h., 6. Patrese (olasz, Williams) 1 kör h. Leggyorsabb kör: Prost (francia, McLaren) 1:30.639 (159,428 km/ó) Célba ért: 13, feladta: 13 pilóta 4. Magyar Nagydíj Időpont: 1989. augusztus 13. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,536 km Indult a futamon: 26, nem kvalifikálta magát: 4 Pole pozíció: Patrese (olasz, Williams) 1:19.726 (179,174 km/ó) Győztes: Mansell (brit, Ferrari) 1:49:38.650 (167,197 km/ó) További pontszerzők: 2. Senna (brazil, McLaren) 25.967 mp h., 3. Boutsen (belga, Williams) 38.354 mp h., 4. Prost (francia, McLaren) 44.177 mp h., 5. Cheever (amerikai, Arrows) 45.106 mp h., 6. Piquet (brazil, Lotus) 1:12.039 p h. Leggyorsabb kör: Mansell (brit, Ferrari) 1:22.637 (172,862 km/ó) Célba ért: 13, feladta: 13 pilóta 5. Magyar Nagydíj Időpont: 1990. augusztus 12. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,536 km Indult a futamon: 26, nem kvalifikálta magát: - Pole pozíció: Boutsen (belga, Williams) 1:17.919 (183,329 km/ó) Győztes: Boutsen (belga, Williams) 1:49:30.597 (167,402 km/ó) További pontszerzők: 2. Senna (brazil, McLaren) 0.288 mp h., 3. Piquet (brazil, Benetton) 27.893 mp h., 4. Patrese (olasz, Williams) 31.833 mp h., 5. Warwick (brit, Lotus) 1:14.244 p h., 6. Bernard (francia, Lola) 1:24.308 p h. Leggyorsabb kör: Patrese (olasz, Williams) 1:22.058 (174,082 km/ó) Célba ért: 17, feladta: 9 pilóta 6. Magyar Nagydíj Időpont: 1991. augusztus 10. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,536 km Indult a futamon: 26, nem kvalifikálta magát: - Pole pozíció: Senna (brazil, McLaren) 1:16.147 (187,595 km/ó) Győztes: Senna (brazil, McLaren) 1:49:12.796 (167,857 km/ó) További pontszerzők: 2. Mansell (brit, Williams) 4.599 mp h., 3. Patrese (olasz, Williams) 15.594 mp h., 4. Berger (osztrák, McLaren) 21.856 mp h., 5. Alesi (francia, Ferrari) 31.389 mp h., 6. Capelli (olasz, Leyton House) 1 kör h. Leggyorsabb kör: Gachot (francia, Jordan) 1:21.547 (175,173 km/ó) Célba ért: 17, feladta: 9 pilóta 7. Magyar Nagydíj Időpont: 1992. augusztus 16. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,536 km Indult a futamon: 26, nem kvalifikálta magát: - Pole pozíció: Patrese (olasz, Williams) 1:15.476 (189,263 km/ó) Győztes: Senna (brazil, McLaren) 1:46:19.216 (172,424 km/ó) További pontszerzők: 2. Mansell (brit, Williams) 40.139 mp h., 3. Berger (osztrák, McLaren) 50.782 mp h., 4. Hákkinen (finn, Lotus) 54.313 mp h., 5. Brundle (brit, Benetton) 57.498 mp h., 6. Capelli (olasz, Ferrari) 1 kör h. Leggyorsabb kör: Mansell (brit, Williams) 1:18.308 (182,418 km/ó) Célba ért: 11, feladta: 15 pilóta 8. Magyar Nagydíj Időpont: 1993. augusztus 15. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,536 km Indult a futamon: 26, nem kvalifikálta magát: - Pole pozíció: Prost (francia, Williams) 1:14.631 (191,406 km/ó) Győztes: Hill (brit, Williams) 1:47:39.098 (170,292 km/ó) További pontszerzők: 2. Patrese (olasz, Benetton) 1:11.915 p h., 3. Berger (osztrák, Ferrari) 1:18.042 p h., 4. Warwick (brit, Footwork) 1 kör h., 5. Brundle (brit, Ligier) 1 kör h., 6. Wendlinger (osztrák, Sauber) 1 kör h. Leggyorsabb kör: Prost (francia, Williams) 1:19.633 (179,383 km/ó) Célba ért: 12, feladta: 14 pilóta 9. Magyar Nagydíj Időpont: 1994. augusztus 14. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,536 km Indult a futamon: 26, nem kvalifikálta magát: 2 Pole pozíció: M. Schumacher (német, Benetton) 1:18.258 (182,534 km/ó) Győztes: M. Schumacher (német, Benetton) 1:48:00.185 (169,737 km/ó) További pontszerzők: 2. Hill (brit, Williams) 20.827 mp h., 3. Verstappen (holland, Benetton) 1:10.329 p h., 4. Brundle (brit, McLaren) 1 kör h., 5. Blundell (brit, Tyrrell) 1 kör h., 6. Panis (francia, Ligier) 1 kör h. Leggyorsabb kör: M. Schumacher (német, Benetton) 1:20.881 (176,615 km/ó) Célba ért: 14, feladta: 12 pilóta 10. Magyar Nagydíj Időpont: 1995. augusztus 13. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,536 km Indult a futamon: 24, nem kvalifikálta magát: - Pole pozíció: Hill (brit, Williams) 1:16.892 (185,560 km/ó) Győztes: Hill (brit, Williams) 1:46:25.721 (172,248 km/ó) További pontszerzők: 2. Coulthard (brit, Williams) 33.398 mp h., 3. Berger (osztrák, Ferrari) 1 kör h., 4. Herbert (brit, Benetton) 1 kör h., 5. Frentzen (német, Sauber) 1 kör h., 6. Panis (francia, Ligier) 1 kör h. Leggyorsabb kör: Hill (brit, Williams) 1:20.247 (178,010 km/ó) Célba ért: 13, feladta: 11 pilóta 11. Magyar Nagydíj Időpont: 1996. augusztus 11. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,536 km Indult a futamon: 20, nem kvalifikálta magát; - Pole pozíció: M. Schumacher (német, Ferrari) 1:17.129 (185,206 km/ó) Győztes: Villeneuve (kanadai, Williams) 1:46:21.134 (172,372 km/ó) További pontszerzők: 2. Hill (brit, Williams) 0.771 mp h., 3. Alesi (francia, Benetton) 1:24.212 p h., 4. Häkkinen (finn, McLaren) 1 kör h., 5. Panis (francia, Ligier) 1 kör h., 6. Barrichello (brazil, Jordan) 1 kör h. Leggyorsabb kör: Hill (brit, Williams) 1:20.093 (178,352 km/ó) Célba ért: 10, feladta:10 pilóta 12. Magyar Nagydíj Időpont: 1997. augusztus 10. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,536 km Indult a futamon: 22, nem kvalifikálta magát: - Pole pozició: M. Schumacher (német, Ferrari) 1:14.672 (191,301 km/ó) Győztes: Villeneuve (kanadai, Williams) 1:45:47.149 (173,295 km/ó) További pontszerzők: 2. Hill (brit, Arrows) 9.079 mp h., 3. Herbert (brit, Sauber) 20.445 mp h., 4. M. Schumacher (német, Ferrari) 30.501 mp h., 5. R. Schumacher (német, Jordan) 30.715 mp h., 6. Nakano (japán, Prost) 41.512 mp h. Leggyorsabb kör. Frentzen (német, Williams) 1:18.372 (182,269 km/ó) Célba ért: 13, feladta: 9 pilóta 13. Magyar Nagydíj Időpont: 1998. augusztus 16. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,844 km Indult a futamon: 21, nem kvalifikálta magát: 1 Pole pozíció: Häkkinen (finn, McLaren) 1:16.973 (185,769 km/ó) Győztes: M. Schumacher (német, Ferrari) 1:45:25.550 (174,062 km/ó) További pontszerzők: 2. Coulthard (brit, McLaren) 9.433 mp h., 3. Villeneuve (kanadai, Williams) 44.444 mp h., 4. Hill (brit, Jordan) 55.075 mp h., 5. Frentzen (német, Williams) 56.510 mp h., 6. Häkkinen (finn, McLaren) 1 kör h. Leggyorsabb kör: M. Schumacher (német, Ferrari) 1:19.286 (180,349 km/ó) Célba ért: 16, feladta: 5 pilóta 14. Magyar Nagydíj Időpont: 1999. augusztus 15. Helyszín: Hungaroring. Versenytáv: 77 kör, 305,844 km Indult a futamon: 22, nem kvalifikálta magát: - Pole pozíció: Häkkinen (finn, McLaren) 1:18.156 (183,003 km/ó) Győztes: Mika Häkkinen (finn, McLaren) 1:46:23.536 (172,524 km/ó) További pontszerzők: 2. Coulthard (brit, McLaren) 9.706 mp h., 3. Irvine (ír, Ferrari) 27.228 mp h., 4. Frentzen (német, Jordan) 31.815 mp h., 5. Barrichello (brazil, Stewart) 43.808, 6. Hill (brit, Jordan) 55.726 mp h. Leggyorsabb kör: Coulthard (brit, McLaren) 1:20.699 (177,236 km/ó) Célba ért: 17, feladta: 5 pilóta 15. Magyar Nagydíj Időpont: 2000. augusztus 13. Helyszín: Hungaroring Versenytáv: 77 kör, 305,844 km Indult a futamon: 22, nem kvalifikálta magát: - Pole pozíció: M. Schumacher (német, Ferrari) 1:17.514 Győztes: Mika Häkkinen (finn, West-McLaren-Mercedes) 1:45:33.869 (173,965 km/ó) További pontszerzők: 2. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:45:41.786, 7.916 mp h. 3. David Coulthard (brit, West-McLaren-Mercedes) 1:45:42.324, 8.454 mp h. 4. Barrichello (brazil, Ferrari) 1:46:18.026, 44.157 mp h. 5. R. Schumacher (német, BMW-Williams) 1:46:24.306, 50.437 mp h. 6. Frentzen (német, Jordan-Mugen-Honda) 1:46:41.968, 1:08.099 p h. Leggyorsabb kör: Mika Häkkinen (finn, West-McLaren-Mercedes) 1:20.028 Célba ért: 16, feladta: 6 pilóta 16. Magyar Nagydíj Időpont: 2001. augusztus 19. Helyszín: Hungaroring Versenytáv: 77 kör, 306,075 km Pole pozíció: Michael Schumacher (német, Ferrari) Győztes: Michael Schumacher (német, Ferrari) 1:41.49.675 (180,348 km/ó) További pontszerzők: 2. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 3.363 másodperc hátrány 3. David Coulthard (brit, McLaren-Mercedes) 3.940 mp h. 4. Ralf Schumacher (német, Williams-BMW) 49.687 mp h. 5. Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 1:10,293 perc h. 6. Nick Heidfeld (német, Sauber-Petronas) 1 kör h. Leggyorsabb kör: Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) (51. kör) 1:16.723 (186.515 km/ó) Célba ért: 12, feladta: 10 pilóta 17. Magyar Nagydíj Időpont: 2002. augustus 18. Helyszín: Hungaroring Versenytáv: 77 kör, 306,069 km Pole pozíció: Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 1:13,333 Győztes: Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 1:49.001 (180,364 km/ó) További pontszerzők: 2. Michael Schumacher (német, Ferrari) 0.434 mp hátrány 3. Ralf Schumacher (német, Williams-BMW) 13.355 mp h. 4. Kimi Räikkänen (finn, McLaren-Mercedes) 29.479 mp h. 5. David Coulthard (skót, McLaren-Mercedes) 37.800 mp h. 6. Giancarlo Fisichella (olasz, Jordan-Honda) 1.08.804 perc h. Leggyorsabb kör: Michael Schumacher (német, Ferrari) (72. kör) 1:16.207 (187,778 km/óra) Célba ért: 16, feladta: 4 pilóta 18. Magyar Nagydíj (Nemzeti Sport 2003-08-25) Időpont: 2003. augusztus 24. Helyszín: Hungaroring Versenytáv: 70 kör, 306,873 km Pole pozíció: Győztes: Fernando Alonso (spanyol, Renault, Michelin) 1:39:01,460 (átlag: 185,810 km/óra) További pontszerzők: 2. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M) 16,768 mp h. 3. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW, M) 34,537 mp h. 4. R. Schumacher (német, Williams-BMW, M) 35,620 mp h. 5. Coulthard (brit, McLaren-Mercedes, M) 56,535 mp h. 6. Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth, M) 1:12,643 mp h. További befutók: 7. Trulli (olasz, Renault, M) 1 kör h. 8. M. Schumacher (német, Ferrati, Bridgestone) 1 kör h. 9. Heidfeld (német, Sauber-Petronas, B) 1 kör h. 10. Button (brit, BAR-Honda, B) 1 kör h. 11. Da Matta (brazil, Toyota, M) 2 kör h. 12. Verstappen (holland, Minardi-Cosworth, B) 3 kör h. 13. Kiesa (dán, Minardi-Cosworth, B) 4 kör h. Feladta: Villeneuve (kanadai, BAR-Honda, B, hidraulika) 14. Barrichello (brazil, Ferrari, B, felfüggesztés) 19. Fisichella (olasz, Jordan-Ford, B, motor) 28. Panis (francia, Toyota, M, váltó) 33. Baumgartner Zsolt (magyar, Jordan-Ford, B, motor) 34. Wilson (brit, Jaguar-Cosworth, M, motor) 42. Frentzen (német, Sauber-Petronas, B, üzemanyag) 47 megtett kör után Leggyorsabb kör: Montoya (37. kör) 1:22,095 (átlag: 192,114 km/óra) Célba ért: 13, feladta: 7 pilóta LEGEK A HUNGARORINGEN (Vasárnapi Hírek 2000-08-13) A Hungaroring az egyetlen olyan pálya, ahol az elmúlt 14 évben sohasem esett az eső a futam alatt. Abban is rekorderek vagyunk, hogy eddig nem kellett bejönnie a biztonsági autónak, tehát zavartalan volt mindig a verseny. A legpechesebb versenyzőnek Nigel Mansell mondható, aki fölényes vezetése közben 1987-ben elveszítette hátsó kerekének rögzítő csavarját és a futamot is. A legbalszerencsésebbnek Damon Hillt tartják, aki három évvel ezelőtt sok-sok másodperccel vezetett az utolsó körben, de váltója tönkrement, és így csak a második lett. A legemlékezetesebb előzés, amelyről még máig is beszélnek: 1986-ban történt, akkor Piquet a célegyenes végén, a bukókanyarban kifékezte Sennát, és győzött. A legcsalódottabb pilóta Alain Prost, aki sohasem tudott nyerni a Hungaroringen. A legmeglepőbb győzelmet a belga Thierry Boutsen aratta 1990-ben, amikor minden menőt maga mögé utasított. A Hungaroringen a legeredményesebb versenyző Ayrton Senna, aki három alkalommal is megnyerte a Magyar Nagydíjat. A legnagyobb bukás Jean Alesi nevéhez fűződik, aki tavaly edzésen törte össze az autóját, kórházba is kellett szállítani, de a versenyen azért rajthoz állt. Fluck Miklós BALESETEK ========= HALÁLOS KIMENETELŰ FORMA-1 BALESETEK (HVG 1994-05-06) 1952 - Luigi Fagioli (olasz) - Monaco 1954 - Onofre Marimon (argentin) - Nürburgring (NSZK) - Alberto Ascari (olasz) - Monza (Olaszország) * 1958 - Luigi Musso (olasz) - Reims (Franciaország) - Peter Collins (brit) - Nürburgring (NSZK) - Stuart Lewis-Evans (brit) - Casablanca (Marokkó) 1960 - Chris Bristow (amerikai) - Spa (Belgium) - Alan Stacey (amerikai) - Spa (Belgium) 1961 - Wolfgang von Trips (német) - Monza (Olaszország) 1962 - Ricardo Rodriguez (mexikói) - Mexikóváros (Mexikó) 1964 - Carel Godin de Beaufort (holland) - Nürburgring (NSZK) 1966 - John Taylor (brit) - Nürburgring (NSZK) 1967 - Lorenzo Bandini - Monaco 1968 - Jo Schlesser (francia) - Rouen (Franciaország) 1969 - Gerhard Mitter (német) - Nürburgring (NSZK) 1970 - Piers Courage (brit) - Zandvoort (Hollandia) - Jochen Rindt (osztrák) - Monza (Olaszország) 1971 - Joseph Siffert (svájci) - Bands Hatch (Nagy-Britannia) * 1973 - Roger Williamson (brit) - Zandvoort (Hollandia) - Francois Cevert (francia) - Watkins Glen (USA) 1974 - Helmut Koinigg (osztrák) - Watkins Glen (USA) 1975 - Mark Donohue (amerikai) - Zeltweg (Ausztria) 1977 - Tom Pryce (brit) - Kyalami (Dél-Afrika) 1978 - Ronnie Peterson (svéd) - Monza (Olaszország) 1980 - Patrick Depailler (francia) - Hockenheim (NSZK) * 1982 - Gilles Villeneuve (kanadai) - Zolder (Belgium) - Riccardo Paletti (olasz) - Montréal (Kanada) 1986 - Elio De Angelis (olasz) - Le Castellet (Franciaország) * - Jo Gartner (osztrák) - Le Mans (Franciaország) * 1994 - Roland Ratzenberger (osztrák) - Imola (Olaszország) - Ayrton Senna (brazil) - Imola (Olaszország) * Teszt közben FORMA-1-ES PILÓTÁK REPÜLŐGÉP SZERENCSÉTLENSÉGEI (Blikk 2000-05-04) 1975-11-19.: A világbajnok Graham Hill Londonban zuhant le egy kétmotoros géppel. Az angol versenyző azonnal életét vesztette. 1977-03-18.: A brazil Carlos Pace rajta volt egy szerencsétlenül járt utasszállító gépen. Senki sem élte túl a katasztrófát. 1982-04-07.: A 19 futamon szerepelt Harald Ertl egy hatszemélyes géppel zuhant le Herborn közelében. Mindenki odaveszett. 1990-10-12.: Az olasz Alessandro Nannini helikopterével hajtott végre kényszerleszállást, és a rotor levágta a fél kezét. 2000-05-02.: A Lear Jet típusú gép a dél-angliai Farnborough-ból tartott Nizza felé. A lyoni Satolas reptéren kényszerleszállás közben a repülőgép bal szárnya a földnek ütközött, a lendület miatt átfordult, és orral a földbe fúródott a gép. A két pilóta szörnyet halt, David Coulthard és a többi utas épségben maradt. Csontos Róbert TRAGÉDIA A PÁLYA MELLETT (Autósélet 2001. április) Egy ötven év körüli férfi halálával kezdődött március első vasárnapján az 52. Forma-1 autós gyorsasági világbajmokság. A baleset Melbourne-ben, az Ausztrál Nagydíj 6. körében történet: Jacques Villeneuve (kanadai, BAR-Honda) és Ralf Schumacher (német, BMW-Williams) autója ütközött össze, a szétszóródó alkatrészek a kerítéssel védett területre hullottak. A verseny a balesetben részes Ralf testvére, Michael Schumacher nyerte. Az áldozatot az egyik elszabadult kerék sebezte halálra. A mentőautóban még élt, a halál a kórházba szállítás után állt be. Az esethez közel álló nézők közül heten szenvedtek kisebb sérüléseket Villeneuve betonfalnak csapódott autójának szerteszét röpködő darabjaitól. A baleset következtében elhunyt queenslandi illetőségű pályamunkás a Forma-1-es versenyek 34. nem pilóta áldozata, s ennek kapcsán szomorú mementóként felidézzük az eddigi tragédiák listáját. 1953 - Argentin Nagydíj: az olasz Giuseppe Farina (Ferrari) 9 nézőt gázolt halálra az edzésen. 1960 - Holland Nagydíj: az amerikai Dan Gurney (BRM) balesete következtében egy néző halt meg. 1961 - Olasz Nagydíj: a német von Trips (Ferrari) autója 13 szurkoló életét oltotta ki. 1962 - Monacói Nagydíj: az amerikai Ritchie Ghinter (BRM) balesete után egy pályamunkás halt meg. 1975 - Spanyol Nagydíj: a német Rolf Stommelen (Lola-Hill Ford) karambolja után öten vesztették életüket. 1977 - Dél-Afrikai Nagydíj: a walesi Tom Pryce (Shadow) okozta egy tűzoltó tragédiáját. 1977 - Japán Nagydíj: a kanadai Gilles Villeneuve (Ferrari) balesete következtében 2 néző halt meg. 2000 - Olasz Nagydíj: az olasz Jarno Trulli (Jordan) balesete következtében egy tűzoltó vesztette életét. 2001 - Ausztrál Nagydíj: a kanadai Jacques Villeneuve (BAR-Honda) ütközése következtében egy pályamunkás vesztette életét. FORMA-1-ES VERSENYZŐK HALÁLOS BALESETEI (HVG 2001-08-11) Pályafutás (nagydíjgyőzelmek, illetve Év Név (nemzetiség) világbajnoki helyezés - évszámmal) ----------------------------------------------------------------------------- 1952 Luigi Fagioli (olasz) 1950-1952 (1, vb-3. 1950) 1953 Felice Bonetto (olasz) 1950-1953 1954 Onofre Marimon (argentin) 1951-1954 1955 Alberto Ascari (olasz) 1950-1955 (13, vb-1. 1952, 1953) 1955 Bill Vukovich (amerikai) 1951-1955 (2) 1956 Louis Rosier (francia) 1950-1956 (vb-4. 1950) 1957 Eugenie Castellotti (olasz) 1955-1957 (vb-3. 1955) 1957 Alfonso De Portago (spanyol) 1956-1957 1957 Ken Wharton (brit) 1952-1955 1958 Peter Collins (brit) 1952-1958 (vb-3. 1956) 1958 Stuart Lewis-Evans (brit) 1957-1958 1958 Luigi Musso (olasz) 1953-1958 (1, vb-3. 1957) 1958 Peter Whitehead (brit) 1950-1954 1959 Jean Behra (francia) 1952-1959 1960 Jimmy Bryan (amerikai) 1952-1960 1960 Harry Schell (amerikai) 1950-1960 1961 Wolfgang von Trips (német) 1957-1961 (2, vb-2. 1961) 1962 Ricardo Rodriguez (mexikói) 1961-1962 1964 Carel Godin De Beaufort (holland) 1957-1964 1966 Walt Hansgen (amerikai) 1961-1964 1966 John Taylor (brit) 1966 1967 Bob Anderson (brit) 1963-1967 1967 Lorenzo Bandini (olasz) 1961-1967 (vb-4. 1964) 1968 Jim Clark (brit) 1960-1968 (23, vb-1. 1963, 1965) 1968 Ludovico Scarliotti (olasz) 1963-1968 (1) 1968 Mike Spence (brit) 1963-1968 1969 Lucien Bianchi (belga) 1960-1968 1969 Gerhard Mitter (német) 1963-1967 1970 Piers Courage (brit) 1966-1970 (2) 1970 Bruce McLaren (új-zélandi) 1958-1970 (4, vb-2. 1960) 1970 Jochen Rindt (osztrák) 1964-1970 (6, vb-1. 1970) 1971 Ignazio Giunti (olasz) 1970 1971 Pedro Rodriguez (mexikói) 1963-1971 (2) 1971 Joseph Sifert (svájci) 1962-1971 (2, vb-4. 1971) 1972 Joakim Bonnier (svéd) 1957-1971 1973 Francois Cevert (francia) 1969-1973 (vb-3. 1971) 1974 Silvio Moser (svájci) 1967-1971 1974 Peter Revson (amerikai) 1964-1974 (2) 1975 Mark Donohue (amerikai) 1971-1975 1977 Tom Pryde (brit) 1974-1977 1978 Ronnie Peterson (svéd) 1970-1978 (10, vb-2. 1971, 1978) 1980 Patrick Depailler (francia) 1972-1980 (2, vb-4. 1976) 1982 Gilles Villeneuve (kanadai) 1977-1982 (6, vb-2. 1979) 1985 Stefan Bellof (német) 1984-1985 1986 Elio De Angelis (olasz) 1979-1986 (2, vb-3. 1984) 1986 Jo Gartner (osztrák) 1984 1994 Ayrton Senna (brazil) 1984-1994 (42, vb-1. 1988, 1990, 1991) Forrás: Formula One World